,

Aistis Mickevičius: „Aromatas yra mūsų vizitinė kortelė“

Žmonėms visais laikais buvo svarbu išreikšti save kaip asmenybę, pasitelkiant kalbą, manieras, drabužius, šukuosenas, aksesuarus, pomėgius. Kvepalai – ne išimtis. Jie suteikia galimybę nematomu, bet juntamu aromato šleifu perteikti savo gyvenimo filosofiją.

Kaip sako pirmojo Lietuvoje nišinės parfumerijos prekinio ženklo „FUMparFUM“ kūrėjas Aistis Mickevičius, su kuriuo ir kalbame apie kvepalų subtilybes – aromatas yra mūsų vizitinė kortelė.

Aisti, kada susidomėjote kvapų pasauliu?

Kvapai mane domino nuo vaikystės. Mama yra pasakojusi, jog dar kalbėti gerai nemokėjau, bet emocionaliai reaguodavau į įvairius aplinkos aromatus. Kvėpintis pradėjau dar paauglystėje ir visuomet labai kruopščiai rinkdavausi aromatą. Taigi, kvapų pasaulis visada buvo mano gyvenime, tik kitomis formomis. O pavargęs nuo darbo radijuje rutinos, kartą užtikau skelbimą, jog Laimė Kiškūnė organizuoja parfumerijos kūrimo kursus „Kvapų namuose“. Štai ten prieš daugiau nei dešimtmetį viskas ir prasidėjo.

Kur toliau mokėtės kvepalų gamybos meno?

Pradėjęs „Kvapų namuose“, ėmiau „treniruoti“ nosį savarankiškai, vėliau ieškojau įvairių privačių kursų užsienyje. Kadangi tebedirbau radijuje, buvo sudėtinga išvažiuoti ilgesniam laikui. Taigi, laikau save pusiau savamoksliu, nes daug informacijos susiradau pats, tačiau yra tekę privačiai mokytis parfumerijos ir tokiose kompanijose kaip Galimard, Fragonard, taip pat Paryžiuje įsikūrusioje parfumerijos mokykloje Cinquième Sens (liet. Penktasis pojūtis). Bet didžiausia mano mokykla – daugiau nei dešimtmetį trunkanti praktika.

Ar tiesa, kad kvapas daug pasako apie žmogų kaip asmenybę?

Aromatas yra mūsų nematoma vizitinė kortelė, todėl labai svarbu atsakingai rinktis kvepalus įvairioms progoms ir skirtingoms gyvenimiškoms situacijoms. Parfumerija yra ne mados, o asmeninio stiliaus dalis, todėl aromatas visada atspindi jūsų individualybę. Netinkamai pasirinktas aromatas gali sugadinti dalykinį susitikimą ar pasimatymą. Darbo pokalbiui labiau tinka šalti, vėsūs kvapai, kurie gali sudaryti protingo, šalto, apskaičiuojančio žmogaus įspūdį. Tuo tarpu asmeniniam pasimatymui tokių kvapų geriau nesirinkti. Čia tiks jausmingi, šilti, intriguojantys aromatai.

Kiek laiko trunka pagaminti vienus kvepalus? Gal galite papasakoti apie kvepalų gaminimo procesą?

Šis procesas gali būti labai skirtingas. Komercinėje parfumerijoje yra daugybė tokio proceso grandžių ir viskas gali užtrukti net ne vienerius metus. Dažniausiai komerciniam aromatui sukurti skiriamas pusmetis, tačiau prieš pateikdamas kūrybinį „bryfą“ (t.y. lūkesčių ir pageidavimų gaires), užsakovas daug laiko skiria rinkos analizėms ir pan. Kūrimo procesas užtrunka, nes aromatų gamyba reikalauja laiko (parfumerinės kompozicijos turi subręsti), taip pat atsiranda daug derinimo su užsakovu niuansų. Patvirtinus formulę, prasideda gamybinis procesas, kuris ir vėl užtrunka, nes vyksta brandinimas, filtravimas, tada fasavimas, pakavimas ir t.t. Taigi, iš esmės naujam komerciniam aromatui rinkoje atsirasti reikia maždaug metų. Kitaip yra, kai kompanija yra maža, nepriklausoma. Tokiame kūrybiniame-gamybiniame procese daugiau lankstumo, o laiko sąnaudos labai varijuoja.

Kokie kvapai populiariausi tarp lietuvių? Ar tiesa, kad kiekviena tauta / kultūra turi savo kvapą?

Iš tiesų kiekvienas regionas išsiskiria savitomis parfumerinėmis tradicijomis, supratimu, skoniu. Lietuviams būdingas susižavėjimas sunkiais rytietiškais medienos, saldžių dervų, odos, prieskonių aromatais. Toks kolektyvinis skonis iš dalies nulemtas mūsų istorijos, mentaliteto ir gamtinių sąlygų. Būdami šiauriečiai, paskutiniai miškų pagonys, valgę daug žvėrienos ir garbinę medžius, aromatuose ieškome šiltų, stiprių, sodrių natų. Kitas dalykas, jog mentaliai, matyt, esame labiau rytiečiai, nei vakariečiai, kad ir kaip mums norėtųsi kitaip.

Kas yra nišiniai kvepalai? Kuo jie skiriasi nuo kitų, pardavinėjamų kosmetikos parduotuvėse?

Dabar daug ką turbūt nustebinsiu, bet nišinė parfumerija, kaip atskira, nepriklausoma kvepalų pasaulio kryptis, jau išsisėmė ir beveik išsikvėpė. Šiuo metu ji yra mutavusi į aukštąją, selektyvinę, autorinę ir kitas parfumerijos atšakas. Esminis tokios parfumerijos skirtumas nuo komercinių aromatų, yra išskirtinės meninė ir techninė kokybės. Šie aromatai skirti subtiliems parfumerijos gurmanams, ieškantiems individualaus kvapo identiteto. Didžiausią pakilimą nišinė parfumerija išgyveno prieš gerą dešimtmetį, tačiau tapusi madinga ir pradėjusi generuoti vis didesnius pelnus, sudomino didžiuosius rinkos žaidėjus, kurie pradėjo supirkinėti nišines kompanijas. Paradoksas slypi tame, jog išpopuliarėjęs nišinis produktas nustoja būti nišiniu. Tačiau tai, matyt, yra natūralūs parfumerijos pasaulio procesai.

Gal galite patarti, kaip tinkamai išsirinkti kvapą?

Tėra du paprasti, bet svarbūs šio proceso komponentai – kvapas jums turi patikti (turite su juo patogiai jaustis) ir derėti su jūsų odos pH (taip žymimas rūgštingumas). Kiekvieno iš mūsų oda unikali, tad netgi tas pats aromatas gali labai skirtingai kvepėti, skleistis ir laikytis ant įvairių žmonių. Renkantis svarbu nustatyti, kaip pasirinkto aromato molekulės „draugauja“ su jūsų odos pH. Todėl parduotuvėje neužtenka pauostyti neutralų įkvėpintą popierėlį ar pulti pirkti spontaniškai. Su pasirinktu ir užpurkštu kvapu geriausia kurį laiką pasivaikščioti ar tiesiog pabūti. Jeigu jis jūsų neerzina, gražiai ant jūsų odos skleidžiasi ir ilgai išlieka – pirkite.

Kadangi vasara, gal galite papasakoti, kokie kvapai populiariausi šiltuoju metų laiku? Ar klientai renkasi kvapus pagal sezoną?

Vasarą mums natūraliai norisi lengvesnių, šviesesnių aromatų, tad sezoniškumas kvepaluose išlieka aktualus. Taip pat svarbu atkreipti dėmesį, jog skirtingu paros metu mes taip pat galime kvepėti labai įvairiai. Dažniausiai daromos klaidos – sunkūs, rytietiški aromatai karštą vasaros dieną ar rytinėje sporto treniruotėje. Įsivaizduokite, koks kokteilis gaunasi jiems susimaišius su prakaitu. Geriausia savo kvepalų lentynoje turėti ne vieną, o kelis įvairius aromatus. Kita vertus, tas iš senų laikų susiformavęs prisirišimas prie vieno kokio nors konkretaus kvapo gali tapti nematoma, bet užuodžiama jūsų vizitine kortele.

Kas Jus įkvepia kurti naujus kvapus?

Daugybė dalykų. Kaip yra pasakiusi garsi aromatų kūrėja Olivia Giacobetti, kiekviena gyvenimiška smulkmena gali tapti inspiracija naujam aromatui. Mane įkvepia teatras, kinas, cirkas, kiti scenos menai, senos botaninės iliustracijos, kelionės, urbanistika, kitų kraštų kultūros, disko muzika, istorija, vintažas, Lietuva.

Ieva Kazlauskaitė-Ališauskė

Taip pat skaitykite: