Amžius – ne priežastis sėdėti sudėjus rankas

Natūralu, jog brandžiame amžiuje trokštame atsikvėpti nuo atsakomybių ir darbų gausos. Nepaisant to, skyrus laiko pelnytam poilsiui, greičiausiai vis tiek norėsis užsiimti veiklomis, kurios leistų save išreikšti bei stiprintų ryšį su kitais žmonėmis. Visapusis aktyvumas – tai geriausias būdas išlikti sveikiems ir gyvybingiems. Ne paslaptis, jog tai, kas netreniruojama, su laiku ima nykti. Skiriant laiko bei dėmesio atrasti ir tobulėti įvairiose srityse, galime sau padaryti didesnę paslaugą, nei atrodytų iš pirmo žvilgsnio. Pateikiame keletą pomėgių idėjų, kurios padės sustiprinti smegenų veiklą, o neretai ir viso kūno sveikatą.

Skaitykite

Skaitymu galime mėgautis nepriklausomai nuo amžiaus. Mūsų vaizduotė pajėgi keliauti po skirtingas šalis, laikmečius ar net pasaulius. Kaskart atsimindami knygos scenarijaus ar turinio detales geriname atmintį. Teigiama, jog nuolatos stimuliuojant smegenis nauja informacija galima sulėtinti Alzheimerio ligos vystymąsi ar net atsiradimą. Skaitymas, be abejonės, ne tik puiki veikla, padedanti sumažinti stresą ir atsipalaiduoti, tai – galimybė lavinti intelektą bei analitinio mastymo įgūdžius. Įrodyta, jog skaitymas dvasinėmis temomis padeda greičiau nusiraminti, gali sumažinti kraujospūdį, o savipagalbos knygos – geriau susitvarkyti su nuotaikų svyravimais ir netgi palengvinti kai kurių psichologinių ligų simptomus.

Grokite

Grojimas muzikiniu instrumentu – gana sudėtingas multisensorinis veiksmas, apjungiantis informaciją iš skirtingų juslių: regos, klausos ir lytėjimo. Nepaisant to, jog dauguma groti pradeda dar ankstyvoje vaikystėje, yra daugybė privalumų, kodėl verta to išmokti sulaukus vyresnio amžiaus. Visų pirma, tai puiki treniruotė smegenims, lavinanti atmintį, greitą reakciją, kritinį mastymą ir erdvinio samprotavimo įgūdžius. Smegenis taip pat papildomai stimuliuoja emocinis ryšys su muzikiniais kūriniais, kuriuos atliekame. Proceso metu dirba abu smegenų pusrutuliai, taigi protas ilgainiui tampa aštresnis. Mokydamiesi groti nauju instrumentu sustiprinsite savidiscipliną, laiko planavimo bei strateginius įgūdžius. Šiomis dienomis internete gausu virtualių pamokų pagal kiekvieno poreikius. O gal turite pažįstamų, kurie kažkada grojo ar tebegroja? Tai gali tapti puikia priežastimi užmegzti artimesnius santykius su aplinkiniais. Muzika – ne tik kūrybinė saviraiškos forma, bet ir aistra, kuria galima dalintis su šeima ir draugais.

Išmokite naują kalbą

Užsienio kalbos išmanymas – naudingas įgūdis šiandienos globaliame pasaulyje. Lavinkite savo protą, treniruodami jį klausyti, kalbėti ir skaityti nauja kalba. Kasdien skirkite šiek tiek laiko kartodami naujus žodžius bei ieškodami būdų pritaikyti ir tobulinti išmoktas žinias – tai neabejotinai pagerins atmintį. O taip pat atvers galimybes geriau pažinti skirtingas kultūras, jų tradicijas, literatūrą, meną ir istoriją. Naujos kalbos mokymasis turi nemažai privalumų, tarp jų – teigiamas poveikis smegenų neuroplastiškumui, gebėjimui spręsti sudėtingas situacijas ir priimti naujus sprendimus.

Užsiimkite sodininkyste

Moksliškai įrodyta, jog darbas su augalais yra pozityvus sensorinis stimuliantas, stiprinantis ryšį su gamta bei mažinantis stresą. Darbuodamiesi lauke deginsite kalorijas, stiprinsite širdies sveikatą, rankų jėgą ir koordinaciją. O dirvoje gyvenantys mikroorganizmai ir įvairios bakterijos gali pasitarnauti imuninės sistemos gerinimui, ko pasekoje, kūnas tampa atsparesnis įvairioms infekcijoms bei ligoms. Sodininkystė – tai ne tik nauda organizmui, bet ir mankšta smegenims, kadangi sodininkai savo žinias šioje srityje tobulina visą gyvenimą. Visuomet galima išmokti ką nors naujo apie augalų rūšis, priežiūrą ar pritaikymą liaudies medicinoje. Net jei nuturite sąlygų įsirengti daržą savo kieme – užsiimkite augalų priežiūra namie, tai neabejotinai pagyvins erdvę.

Reguliari mankšta

Apie fizinės veiklos naudą, ko gero, daug pasakoti nereikia. Svarbu rasti sporto ar mankštos tipą, atsižvelgiant į asmeninę sveikatą ir poreikius, kurie padėtų treniruoti kūną visapusiškai. Geriausia apjungti keturis fizinės veiklos tipus: balansą (taisyklingai laikysenai, stabilumui vaikščiojant), lankstumą (padidina judesių amplitudę), ištvermės ir jėgos pratimus (mažina kaulų masės netekimą, padeda išlaikyti raumenis ir gerinti balansą), kardio (širdies veiklą skatinantys pratimai, padedantys sumažinti nuovargį ir dusulį, suteikiantys daugiau ištvermės, atliekant kasdienes veiklas). Tai gali būti ėjimas, joga, vandens aerobika, tai či ar čigong. Sporto šakų bei vedamų treniruočių pasirinkimas šiais laikais tikrai gausus. Tačiau derėtų nepamiršti atsižvelgti į gydytojo rekomendacijas, esamą sveikatos būklę, o taip pat įsiklausyti į savo kūną ir fizinių veiklų intensyvumą didinti pamažu.

Rankdarbiai

Lietuviškoje kultūroje nuo senų laikų įprasta megzti, siuvinėti, meistrauti ir pan. Na, o pastaruoju metu vis didesnį populiarumą įgauna tokie užsiėmimai kaip origami, dekupažas, papuošalų ar muilo gamyba. Bet ar kada nors susimastėte apie tikrąją to naudą? Šiomis dienoms psichologai, gydytojai ir neuromokslininkai vieningai sutaria, jog rankdarbiai – tai puiki terapinė priemonė. Šie nedideli užsiėmimai – ne tik puikus būdas įdomiai praleisti laiką, bet ir gerinti smegenų veiklą. Kurdami įvairius rankdarbius laviname savo vaizduotę, kūrybiškumą ir mokomės ieškoti sprendimų naujai iškilusioms situacijoms, kas padeda greičiau orientuotis ateityje. Taip pat lavinami motorikos gebėjimai, gerinama koordinaciją. Rankdarbiai palaiko proto lankstumą, kadangi naujos veiklos stimuliuoja naujų neuronų jungčių smegenyse formavimąsi. Įvairiausių sričių pamokėlių gausu internete, žurnaluose ar knygose. Tai puiki idėja bendram šeimos laisvalaikiui ir galimybė perduoti tradicijas iš kartos į kartą, o taip dalintis savo interesais su pažįstamais ar kaimynais. Rankų darbas itin vertinamas ir šiomis dienomis, tad sukurti gaminiai – puiki idėja dovanoms ar net galimybė užsidirbti papildomų pajamų.

Paulina DAUGIRDAITĖ

Taip pat skaitykite: